ANNONS
Scrolla ner till SvDScrolla ner till SvD

”Hypen får oss att göra konstiga saker”

Apples hemlighetsmakeri kring Ipaden handlar enbart om smart marknadsföring. Det menar varumärkesanalytikern Johan Anselmsson.

– Inte många vet fördelarna med produkten, men genom att skapa osäkerhet skapas en hype som leder till stor efterfrågan, säger han.

Andreas Lundin
Publicerad

Johan Anselmsson är forskare och varumärkesanalytiker vid ekonomihögskolan vid Lunds universitet. Han har granskat många företags marknadsföringar och ser en tydlig trend som tagit fart på senare år.

– På 80- och 90-talet handlade det om kvaliteten på produkten, men i dag är det inte avgörande. I stället håller företagen inne på informationen vilket får igång prat om produkten. Pratet skapar samhörighet och då blir du en del av produkten när den väl kommer, ingen vill känna sig utesluten, säger Johan Anselmsson och jämför med folks sökande efter gemenskap i en kyrka.

Laddar…