ANNONS
Scrolla ner till SvDScrolla ner till SvD

”Giftig cocktail” sätter näthandeln i knivig sits

E-handlarna får det allt svårare att förutspå kunders köpbeteende.
E-handlarna får det allt svårare att förutspå kunders köpbeteende. Foto: Johan Nilsson/TT

Konsumenternas köpbeteende blir allt svårare att förutspå för näthandeln när ekonomin viker neråt. En tredjedel av e-handlarna räknar med att tillväxten blir negativ eller helt uteblir under första kvartalet, enligt en ny undersökning.

Sara L Bränström
Publicerad

Dyrare mat. Högre boendekostnader. Fortsatta räntehöjningar. Det tuffa makroläget är en stor osäkerhetsfaktor för näthandeln just nu.

Få inköpare, om någon, vet hur konsumenterna kommer att spendera framåt när plånboken krymper. Det konstaterar Patrik Müller, e-handelsexpert på betalningsföretaget Nets och säger:

Laddar…