Recension

BrudköpetMatilda Sterby lyser som klipsk tjej

Adam Frandsen, Matilda Sterby och Göteborgsoperans kör i ”Brudköpet”.
Adam Frandsen, Matilda Sterby och Göteborgsoperans kör i ”Brudköpet”. Foto: Lennart Sjöberg

Queert, burleskt, naket och cirkus – Mellika Melouani Melanis koncept för ”Brudköpet” fungerar perfekt. Rollen som den förslagna Mařenka kan bli Matilda Sterbys genombrott.

Publicerad
Carolina Sandgren, Mats Almgren, Göteborgsoperans kör och statister.

Carolina Sandgren, Mats Almgren, Göteborgsoperans kör och statister.

Foto: Lennart Sjöberg
Adam Frandsen i badkaret och Göteborgsoperans kör.

Adam Frandsen i badkaret och Göteborgsoperans kör.

Foto: Lennart Sjöberg
Annons

Vad är livet? Under tiden som Smetanas läckert extatiska ouvertyr spelas, framträder en fresk av ett samhälles bottenskikt, eller ”trasig mänsklighet” som det står i det nyöversatta svenska librettot: gangstrar, fnask, blomsterflickor, fyllon och säkert andra jag inte hinner uppfatta i det talrika myllret på Göteborgsoperans scen. Ben Baurs scenografi består av en träpanel flyttbar i sidled där föreställningens olika scener äger rum – i byn, på krogen och cirkusen.

På en illa åtgången skylt står det ”Life is i e”. Likt det tjechovska geväret är det en ledtråd till uppsättningens stora fråga. ”Life is life” står det i det skede då livet traskar på, men mot slutet ändras texten. Meningen med livet är kärleken.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons