Mediernas Madeleine

761 barn har försvunnit i USA , 43 i Storbritannien - bara under det senaste året. Av egen fri vilja, drunknade, bortrövade av en förälder, i enstaka fall kidnappade av en främling. Men du har bara hört talas om ett av dem: Madeleine McCann.

Publicerad
Annons

På lågprisflygplatsen Skavsta utanför Nyköping sitter lappar med bilder på den blonda flickan och hennes iögonfallande iris, en liten defekt i ena ögat som framgångsrikt använts i kampanjen ”Look for Madeleine”.

Dramat kring den brittiska treåringen har fångat en hel värld. Inte bara i västvärlden fylls tv-soffor, skrivs spaltkilometer, pratas det i radio och bloggas på nätet om den försvunna flickan. I Malaysia, Tasmanien, Libanon, Argentina, Tanzania, var du än befinner dig kan du inte undgå ”Find Madeleine”-fenomenet.
Varför skrivs det så mycket? Varför är Madeleine den största enskilda storyn i Storbritannien sedan Lady Diana kraschade mot en tunnelvägg i Paris? Varför beslöt nyhetsbyrån Associated Press att flytta en hel trupp reportrar från EU-toppmötet i Lissabon till Portimao förra helgen när Madeleine-storyn plötsligt accelererade igen?
Svaret är: det säljer.
AP:s beslut var kommersiellt riktigt. Artiklarna från Portimao toppade listan över de mest lästa artiklarna på många amerikanska websajter. När SvD.se lägger upp en Madeleine-historia på nätet går den omedelbart i taket på läsartoppen.
Hur blev det så här?

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons