Gamla klockan bara trasig ett par gånger

I våras gick Flygvapnet från pilotklockor för 1450 kronor styck till en modell som kostar 10 000. Köpet motiverades med att den gamla klockan riskerade att gå sönder i flygplanen. Men SvD:s genomgång visar att det bara skett två gånger på tolv år.

Publicerad
Flygvapnets nya klockor kostade 10 000 kronor. De gamla kostade bara 1 450 kronor.

Flygvapnets nya klockor kostade 10 000 kronor. De gamla kostade bara 1 450 kronor.

Foto: YVONNE ÅSELL
Niclas fick inte någon klocka som del i utrustningen när han anställdes som Jaspilot för runt ett år sedan, eftersom den nya klockan fortfarande höll på att upphandlas. Han har flugit både med en privat klocka och helt utan klocka. ”Det ska man egentligen inte göra, så det är bra att det äntligen finns en ordentlig flygklocka.” Michael Lundquist har flugit Jas Gripen i tolv år, och var med och flög över Libyen i somras. ”Vi har behov av ett armbandsur i planen för att kunna göra exakta tidsangivelser. Inne i cockpit är det trångt och man stöter ofta i med klockan, så det är en ganska tuff miljö som går hårt åt klockorna.”

Niclas fick inte någon klocka som del i utrustningen när han anställdes som Jaspilot för runt ett år sedan, eftersom den nya klockan fortfarande höll på att upphandlas. Han har flugit både med en privat klocka och helt utan klocka. ”Det ska man egentligen inte göra, så det är bra att det äntligen finns en ordentlig flygklocka.” Michael Lundquist har flugit Jas Gripen i tolv år, och var med och flög över Libyen i somras. ”Vi har behov av ett armbandsur i planen för att kunna göra exakta tidsangivelser. Inne i cockpit är det trångt och man stöter ofta i med klockan, så det är en ganska tuff miljö som går hårt åt klockorna.”

Foto: YVONNE ÅSELL
Annons

KALLINGE/STOCKHOLM. Jackan väger flera kilo och hjälmen med sin syrgasmask och visir kunde vara tagen från en science fiction-rulle om utomjordingar. Det ligger en hel vetenskap bakom varje del i Jas Gripen-piloternas uniform.

–Byxorna kopplas med en slang till planet, och när G-krafterna blir höga blåses byxorna upp och trycker mot benen, så att blodet pressas uppåt i kroppen. Annars finns det risk att man svimmar för att hjärnan inte får tillräckligt med syre, säger Niclas, Jas Gripen-pilot på F17 i Kallinge i Blekinge.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons