Intimkirurgi ledde till penisproblem

Ett tiotal män runtom i Sverige har drabbats av komplikationer, bland annat erektions- och smärtproblem, sedan de fått injektioner i penis med fyllnadsmedlet Macrolane. Nu utreds behandlingen, som har stoppats.

TT
Uppdaterad
Publicerad
Plastikkirurgi på Akademikliniken. Allt fler väljer att plastikoperera sig och på grund av detta har det också blivit mer accepterat.

Plastikkirurgi på Akademikliniken. Allt fler väljer att plastikoperera sig och på grund av detta har det också blivit mer accepterat.

Foto: SCANPIX
Annons

Huruvida det är Macrolane eller sättet det injicerats på som ligger bakom är oklart, enligt kirurgen Jan Jernbeck vid Akademikliniken, som utreder vad som hänt. Akademikliniken har nu slutat göra penisförstoring med Macrolane och planerar en lex Maria-anmälan av komplikationerna.

Några av de patienter som fått injektioner i penis med fyllnadsmedlet Macrolane har fått erektionsproblem och smärtproblem. Andra uppger att fyllnadsmedlet har lagt sig ojämnt och blivit knöligt, enligt Jan Jernbeck, läkare vid Akademikliniken, som utreder komplikationerna.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons