Kylan tynger svensk detaljhandel
Under hela vårmånaden mars har kylan parkerat sig över i landet med betydligt kallare temperaturer än normalt. Vantar, mössor och tjocka dunjackor har känts mer aktuellt än butikernas somriga utbud som konsumenterna för tillfället ratar. – Detaljhandeln har mycket emot sig så den kunde åtminstone få vädret med sig, säger Jonas Arnberg, konsultchef på HUI Research.
Kylan ställer till det för detaljhandeln som redan kämpar i motvind med sämre konjunktur, tuff konkurrens och hushåll som håller hårdare i plånboken. I veckan släppte HUI Research sin konjunkturprognos som visar att detaljhandeln är inne i en svag tillväxtfas. Hushållens oro för varsel och omvärldens svaga utveckling dröjer sig än så länge kvar och sänker tillväxten och man spår ett svagt första halvår för handeln.
– Vi tror ändå att 2013 blir ett helt okej år och räknar med en tillväxt på två procent i år och tre procent nästa år, säger han och lyfter fram vädret som en försvårande faktor för en bransch som redan kämpar i motvind.