Anseende den nya hårdvalutan
Informatörer och pr-människor har bråda dagar för att reparera det anseende som skadats på Konstfack, Volvo och UD. Företag, myndigheter, skolor, sjukhus – alla är de idag beroende av sitt anseende för att attrahera kunder, medarbetare och kapital.
Ett axplock ur de senaste veckornas offentliga debatter visar att det finns en gemensam nämnare. Kultursidorna har uppehållit sig vid konststuderanden som brutit mot lagen eller missbrukat det allmännas resurser. På näringslivssidorna har istället argumentationen cirklat kring direktörsbonusars vara eller icke-vara, och på debattsidorna har Utrikesdepartementet försökt nyansera bilden av sin verksamhet efter ett tv-program där diplomatlivet framställts som en bekymmerslös playboy-tillvaro. Det som står på spel är något som allt oftare attackeras och försvaras: nämligen anseenden. När Konstfack, direktörer eller UD gör uttalanden så är det för att försvara sina goda men nu ifrågasatta anseenden.