Ockuperar tidigare ambassad med postdigital konst

Jon Rafman in action.
Jon Rafman in action. Foto: Dan Wilton

Den kanadensiske konstnären Jon Rafman, en av förgrundsgestalterna i den postdigitala konströrelsen, ställer ut i Stockholm. I filmer, fotografier, installationer och skulpturer utforskar han hur ny teknologi blottar den moderna människans jaguppfattning och sociala liv. För Johan Deurell och SvD konstliv berättar han om sin motivation och syn på samtidens kultur.

Publicerad
Jon Rafman, ”Valley”, ur serien ”You are standing in an open field”. Den digitala världens idealiserade skärmsläckarbilder möter skräp och livststilsmys som ackumulerats intill datoranvändarens tangentbord.

Jon Rafman, ”Valley”, ur serien ”You are standing in an open field”. Den digitala världens idealiserade skärmsläckarbilder möter skräp och livststilsmys som ackumulerats intill datoranvändarens tangentbord.

Foto: Carl Kostyál
Jon Rafman, Stillbild ur ”Betamale”, ett videocollage av virtuella landskap, dataspel och nätets allra mörkaste hörn.

Jon Rafman, Stillbild ur ”Betamale”, ett videocollage av virtuella landskap, dataspel och nätets allra mörkaste hörn.

Foto: Carl Kostyál
Jon Rafmans skulpturer står utplacerade i före detta kontorsutrymmen i lokaler som en gång rymde Tysklands provisoriska ambassad.

Jon Rafmans skulpturer står utplacerade i före detta kontorsutrymmen i lokaler som en gång rymde Tysklands provisoriska ambassad.

Foto: Carl Kostyál
Carl Kostyáls lokaler var under några år provisorisk ambassad för Tyskland. De före detta kontorsrummen har delvis personalens namnskyltar kvar. Där exempelvis en gång Hannah Kölsch fullgjorde sina plikter går just nu Jon Rafman bananas i sina psykedeliska filmcollage.

Carl Kostyáls lokaler var under några år provisorisk ambassad för Tyskland. De före detta kontorsrummen har delvis personalens namnskyltar kvar. Där exempelvis en gång Hannah Kölsch fullgjorde sina plikter går just nu Jon Rafman bananas i sina psykedeliska filmcollage.

Foto: SvD
Annons

Jon Rafman (f. 1981), som bor och verkar i Montreal, är kanske mest känd för fotoprojektet ”The nine eyes of Google street view”, som består av en samling motiv Google-bilarnas kameror fångat under kartläggningen av världens vägar. Här skildras allt från polisutryckningar och eldsvådor till folk som badar näck eller är utklädda till Spindelmannen, helt i ”Dolda kameran”-anda.

Hos galleristen Carl Kostyál presenteras ett urval av Rafmans skulpturer, videoinstallationer och bilder som tillkommit de senaste åren. Verken kan beskrivas som redigerade sammansättningar av videoklipp, bilder och texter från digitala media. Utställningen är också den första i Carl Kostyáls nya galleriutrymme i Patent- och Registreringsverkets 1960-talsannex på Östermalm, som senare även tjänstgjorde som Tysklands ambassad.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons