Ockuperar tidigare ambassad med postdigital konst
Den kanadensiske konstnären Jon Rafman, en av förgrundsgestalterna i den postdigitala konströrelsen, ställer ut i Stockholm. I filmer, fotografier, installationer och skulpturer utforskar han hur ny teknologi blottar den moderna människans jaguppfattning och sociala liv. För Johan Deurell och SvD konstliv berättar han om sin motivation och syn på samtidens kultur.
Jon Rafman (f. 1981), som bor och verkar i Montreal, är kanske mest känd för fotoprojektet ”The nine eyes of Google street view”, som består av en samling motiv Google-bilarnas kameror fångat under kartläggningen av världens vägar. Här skildras allt från polisutryckningar och eldsvådor till folk som badar näck eller är utklädda till Spindelmannen, helt i ”Dolda kameran”-anda.
Hos galleristen Carl Kostyál presenteras ett urval av Rafmans skulpturer, videoinstallationer och bilder som tillkommit de senaste åren. Verken kan beskrivas som redigerade sammansättningar av videoklipp, bilder och texter från digitala media. Utställningen är också den första i Carl Kostyáls nya galleriutrymme i Patent- och Registreringsverkets 1960-talsannex på Östermalm, som senare även tjänstgjorde som Tysklands ambassad.