När finankrisen rasar haussas kosmetikan
GENÈVE Finanserna krisar, tillväxten viker och varselvågen svallar. Då tar vi ett fastare grepp om plånboken utom när det gäller en sak: smink, hudkrämer och toalettartiklar. Kosmetikaförsäljningen ökar rentav i dåliga ekonomiska tider.
Detta omvända samband mellan lågkonjunktur och kosmetikakommers har till och med ett namn: ”The Lipstick Index”. Det är en ekonomisk indikator som knappast återfinns i mikroekonomiska kursböcker, men som i princip betyder att när börserna dyker så boomar mascaran. Det kan också användas tvärtom som mått på den allmänna ekonomiska hälsan: när sminket storsäljer går det ofta knaggligt för ekonomin.
Lipstick Index baseras på teorin att när konsumenter står inför osäkra och hotfulla finansiella tider satsar man på nöjen och smålyx till överkomliga priser. Alltså ett snyggt läppstift snarare än ny vinterkappa, senaste mascaran istället för nya guldörhängen eller en hudkräm hellre än ny slips. Begreppet myntades av Leonard Lauder, styrelseordförande i den amerikanska sminkjätten Estée Lauder.