Lägger minor så nära fienden som möjligt

Saabs nye ubåtschef räknar med att flera länder ska köpa bolagets ubåtar. Det berättar han när SvD Näringsliv kommer in i den hemliga verkstad där stirlingmotorn, den känsligaste delen i Sveriges nya ubåtar, görs.

Publicerad
Gunnar Wieslander var statssekreterare hos Fredrik Reinfeldt när tyska Thyssen Krupp försökte lägga vantarna på Kockums teknik.

Gunnar Wieslander var statssekreterare hos Fredrik Reinfeldt när tyska Thyssen Krupp försökte lägga vantarna på Kockums teknik.

Foto: Tomas Oneborg SvD / Svenska Dagbladet
Gunnar Wieslander är ny ubåtschef på Saab Kockums. Han har tidigare varit chef för alla de tre ubåtarna av Gotlandsklass samt varit statssekreterare hos Fredrik Reinfeldt.

Gunnar Wieslander är ny ubåtschef på Saab Kockums. Han har tidigare varit chef för alla de tre ubåtarna av Gotlandsklass samt varit statssekreterare hos Fredrik Reinfeldt.

Foto: Tomas Oneborg SvD / Svenska Dagbladet
Stirlingmotorn går så stilla att man kan balansera en femkrona på den.

Stirlingmotorn går så stilla att man kan balansera en femkrona på den.

Foto: Tomas Oneborg SvD / Svenska Dagbladet
Kvalitetsingenjören Thomas Johnsson.

Kvalitetsingenjören Thomas Johnsson.

Foto: Tomas Oneborg SvD / Svenska Dagbladet
Stirlings motor för svenska ubåtar tillverkas i Malmö hamn.

Stirlings motor för svenska ubåtar tillverkas i Malmö hamn.

Foto: Tomas Oneborg SvD / Svenska Dagbladet
Annons

Gunnar Wieslander gillar teknik. Det är det inte minsta tvekan om.

För vi hinner inte mer än komma innanför entrén till den rätt oansenliga trevåningsbyggnaden i Malmös hamnområde innan han tar fram en modell av en svensk ubåt i Gotlandsklass och börjar berätta om tekniken i den.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons