Den 6 februari lämnade Viking Rosella hamn och gick ut på öppet hav i hård vind och grov sjö med ett olåst bogvisir. Den här gången gick det bra, men vem får inte kalla kårar och tänker på Estoniakatastrofen och omfattande sjöräddningsinsatser till sjöss när man möts av sådana nyheter? När jag häromdagen läste en artikel i Blekinge Läns Tidning om just sjöräddning så häpnade jag. I artikeln uttalar sig Anders Jönsson, tidigare operativ chef inom sjöräddningsorganisationen SSRS i ämnet. Han hävdar i tidningen att sjöfartsverkets räddningshelikoptrar inte längre ska baseras på den militära flygplatsen F 17 i Ronneby, eftersom det enligt Jönsson skulle vara ett brott mot Genevekonventionen! Mycket ska man höra innan öronen trillar av.
Men tittar man på Anders Jönssons tidigare uttalanden i samma ämne så kan man tyvärr konstatera att det hela förmodligen bara handlar om klassiskt revirpinkeri. Jönsson har uppenbart en stor aversion mot att militär personal sysslar med sjöräddning och greppar efter halmstrån när han använder argument som brott mot Genevekonventionen i sin kamp för att slå in kilar mellan civila och militära aktörer inom sjöräddningsområdet. Men han är tyvärr inte ensam om detta. Även VD’n för sjöräddningssällskapet SSRS, Rolf Westerlund, har tidigare öppet argumenterat mot att militärer sysslar med sjöräddning. Bland annat med uttalanden som att ”civil räddningstjänst ska inte vara inblandad med det militära som tränar med vapen. Vi tränar för att rädda folk på sjön”. Man verkar uppenbart göra allt för att hålla försvaret borta från sjöräddningsområdet.