Svenskarna köper allt färre prylar

Glöm skor, elprodukter och nya kläder. Nu riktar konsumenterna i allt högre utsträckning in sig på krogbesök och resor. Det handlar om ändrade vanor som kommer ställa tuffa krav på detaljhandeln framöver.

Publicerad
Svenska konsumenter lägger en tredjedel av pengarna på detaljhandel, alltså på produkter som kläder och prylar.

Svenska konsumenter lägger en tredjedel av pengarna på detaljhandel, alltså på produkter som kläder och prylar.

Foto: TOMAS ONEBORG
Annons

Försäljningen av skor och kläder minskar, möbelhandeln har det ganska tufft för att inte tala om elektronik och byggvaruhandeln.

Andra segment, som sport och livsmedel, går alldeles utmärkt. Men trots ljusglimtar så har något hänt när det kommer till konsumenter och deras shopping, menar Jonas Arnberg som är rådgivare vid analys- och strategiföretaget United Minds. Han hävdar att den tidigare finanskrisen påverkat människors inställning till konsumtion.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons