Skoskapare

ENTREPRENÖR. Emy Blixt är läraren som skolat om till träsko­mogul. Under modeveckan i Stockholm överraskade hennes märke Swedish Hasbeens modepressen med en gymnastikuppvisning snarare än catwalkshow. SvD:s Sofia Hedström har träffat Sveriges mest oväntade modeskapare.

Uppdaterad
Publicerad
Emy Blixt fotograferas barfota, men går annars bara i sina egna skor.

Emy Blixt fotograferas barfota, men går annars bara i sina egna skor.

Foto: KARIN GRIP
Vårkollektionen 2012 visades upp av en grupp gymnaster.

Vårkollektionen 2012 visades upp av en grupp gymnaster.

Foto: KRISTIAN LÖVEBORG
Annons

Första gången jag pratar med Emy Blixt befinner hon sig i Las Vegas. Det är modemässa och rösten är morgontrött, men efter några gäspande inledande meningar är den energiska skånska stämman igång. USA är Swedish Hasbeens största marknad och redan när märket vara bara några månader gammalt satsade Emy och den dåvarande kollegan och barndomsvännen Cilla Wingård Neuman stora delen av budgeten på att kunna åka till mässan som går under det passande namnet Magic.

–Som svensk och som tjej tycker man att det är väldigt läskigt att satsa stort, men allt jag behöver är en stark känsla. Det fanns till exempel ingen plan när jag köpte de första skorna, bara en känsla om att det skulle bli bra.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons