ANNONS
Scrolla ner till SvDScrolla ner till SvD

Kommentar

Hanna Dunér:

”De sitter med foten på bromspedalen”

SEB:s vd Annika Falkengren sammanfattade läget så bra i senaste avsnittet av pratshowen Hübinette i SVT när hon sa att ”våra kunder sitter med foten på bromspedalen, men de har inte bromsat ännu”.

Hanna Dunér
Publicerad

Kunderna är företagen, samma företag som investerar miljonbelopp varje år i reklam och marknadskommunikation, en av de kostnader som först brukar få stryka på foten när det ska till att sparas. I en rundringning till några av de konsumentföretag som lägger mest pengar på reklam var svaret på frågan om de har börjat dra ned ännu ett samstämmigt nej.

I maj då den fösta prognosen lades för hur mycket företagen väntas investera i reklam under 2011 och 2012 pekade den på omsättningsrekord för båda åren. En tillväxt med 7 procent i år från toppåret 2010 trodde Institutet för Reklam och Mediestatistik, IRM då.

Laddar…