Ville få jobb på Saab – blev legendar på Volvo

Egentligen gillade han inte Volvo och ville helst börja jobba på Saab. Ändå blev Lars Erik Lundin kvar hos Volvo i 35 år och var en av de viktigaste spelarna under utvecklingen av f­öretagets mest framgångsrika modeller. D­äribland Cross Country.

Publicerad
I bilkretsar kallas han bara för Ludde men i Volvos rullor har namnet Lars Erik L­undin funnits i 35 år.

I bilkretsar kallas han bara för Ludde men i Volvos rullor har namnet Lars Erik L­undin funnits i 35 år.

Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Lars Erik L­undin medverkade i högsta grad till att den första g­enerationen Volvo V70 Cross Country såg dagens ljus.

Lars Erik L­undin medverkade i högsta grad till att den första g­enerationen Volvo V70 Cross Country såg dagens ljus.

Foto: Lennart Ström
Annons

Ludde, som Lars Erik Lundin alltid kallats, började på Volvo Personvagnar i juni 1972 som provningsingenjör. Men egentligen var det till Saab han ville.

– Jag tävlade i Formel Ford på helgerna och var vid den här t­iden en riktig ”Volvohatare”, erkänner han. Bara fantasilösa människor köpte Volvo.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons