ANNONS
Scrolla ner till SvDScrolla ner till SvD

Sara Kristoffersson:Allting går att sälja med humor och ironi

Reklamens syfte är att väcka intresse, styra våra val och göra uppdragsgivaren rikare. Men den är också, tack vare dess förmåga att läsa av tidens tecken och drömmar, mer än de flesta kulturyttringar en pålitlig tidsspegel.

Sara Kristoffersson
Uppdaterad
Publicerad
Annons

Och nu blir det reklamfilm! För bara några decennier sedan kom den svenska biopubliken i god tid för att inte missa reklamen. Numera står det ”Ingen reklam tack” på var och varannan bostadsdörr. Att helt slippa är emellertid i princip omöjligt. Men reklamen uppfattas inte heller alltid som en objuden gäst. Ibland är den närmast en populärkulturell genre som människor aktivt söker upp, i stället för tvärtom (tänk till exempel på Volvo-reklamfilmen med Zlatan Ibrahimovic). Reklam är ständigt närvarande och genomsyrar vår tillvaro. Oavsett vad man tycker om den, så är den en del av vår kultur och medverkar till att forma vår syn på och förståelse av omvärlden.

Laddar…