Till SvD.se
SvD Perfect Guide

En personlig prägel på livets slut

I USA har många techentrepenörer gett sig in i begravningsbranschen och skapat innovativa och prisvärda kistor.
I USA har många techentrepenörer gett sig in i begravningsbranschen och skapat innovativa och prisvärda kistor. Foto: Agaton Ström

Dödsdoulor, designade urnor och exit-partyn. Det blir allt trendigare att sätta en personlig prägel på livets slut – i alla fall om man ska tro den växande branschens experter.

Text: Sofia Hedström de Leo - 24 december 2022
Annons

Begravningsbyrån Sparrow som ligger i hipsterstadsdelen Greenpoint i New York har två ingångar: en traditionell som leder till kapellet och en som går via en butik där det säljs kaktustvålar och bergamottoljor. Butiken med sina väl utvalda produkter påminner om den på ett eklektiskt designerhotell och enligt Erica Hill, som öppnade begravningsbyrån för ett år sedan, är det många som först inte förstår att Sparrow framför allt fokuserar på livets sista resa.

– Mitt mål är att man inte ska känna att man är på en begravningsbyrå, därför är det viktigt att det doftar gott och är vackert. Många som kommer hit är redan ledsna och arga, jag vill inte att lokalen ska förstärka negativa känslor.