”Motionärer glömmer att träna det viktigaste”

Rygghävning – en av sju övningar alla behöver, enligt professor Ulrik Wislöff.
Rygghävning – en av sju övningar alla behöver, enligt professor Ulrik Wislöff. Foto: Christine Schefte

Sju coreövningar är träning som alla borde prioritera, enligt professor Ulrik Wislöff. Fem minuter om dagen kan förbättra prestationen i många sporter – och i vardagen. ”Tråkigt, men viktigt.”

Uppdaterad
Publicerad
Rosenborgs Marius Broholm och Sverre Nypan visar övningarna de gör regelbundet på fotbollsträningen.

Rosenborgs Marius Broholm och Sverre Nypan visar övningarna de gör regelbundet på fotbollsträningen.

Foto: Christine Schefte
Christine Schefte
Foto: Christine Schefte
Christine Schefte
Foto: Christine Schefte
Christine Schefte
Foto: Christine Schefte
Christine Schefte
Foto: Christine Schefte
Christine Schefte
Foto: Christine Schefte
Christine Schefte
Foto: Christine Schefte
Christine Schefte
Foto: Christine Schefte
Christine Schefte
Foto: Christine Schefte
Annons

De här sju styrkeövningarna bör alla göra, säger Ulrik Wislöff, professor inom träningsfysiologi och chef för gruppen för hjärtövningsforskning vid Norska vetenskaps- och teknikuniversitetet i Trondheim.

– Du kommer långt med fem minuter varje dag. Det är tråkigt, men viktigt, understryker han i en intervju i norska Aftenposten.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons