Fox News stäms på 14 miljarder efter vallögner

Fow News talkshow-värd Tucker Carlson.
Fow News talkshow-värd Tucker Carlson. Foto: Richard Drew/TT

Företaget Dominion Voting Systems som tillverkar rösträknings­maskiner stämmer tv-kanalen Fox News på 1,6 miljarder dollar för ärekränkning. Fox anklagas ha spridit falska uppgifter om bolaget efter presidentvalet i USA 2020.

Erik Bergin
Publicerad
Annons

Både Fox-profiler och Trump-advokater spred efter valet i november konspirations­teorin att Dominion gett stora mängder av Trumpröster till Joe Biden och därmed hjälpt demokraten att vinna valet.

Några bevis för det presenterades aldrig av den dåvarande presidentens advokater, inklusive förre New York-borgmästaren och åklagaren Rudy Giuliani.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons