Annons

Klarnas nästa steg: ”Som ett nordiskt mästerskap”

301 miljoner klick. Så mycket trafik drev Klarna till nätbutiker världen över förra året.

Och nu är det dags för nästa steg på tillväxtresan.

– Det blir som ett nordiskt mästerskap för kreativitet och innovation inom e-handel, säger Jesper Eriksson på Klarna.

Vinnarna kommer utses av juryn bestående av Sverigechef Jesper Eriksson, CMO David Sandström, Fashion Director Emilia de Poret samt Head of Social Commerce Adam Levene, under en digital gala i november. Handlare kan ansöka om priser i fyra olika kategorier: Sustainability, Rising Star, Innovation och Small Business.

Vinnarna kommer utses av juryn bestående av Sverigechef Jesper Eriksson, CMO David Sandström, Fashion Director Emilia de Poret samt Head of Social Commerce Adam Levene, under en digital gala i november. Handlare kan ansöka om priser i fyra olika kategorier: Sustainability, Rising Star, Innovation och Small Business.

Klarna har under det senaste året arbetat intensivt för att göra sina kreditprodukter mer konsumentvänliga. Onödiga avgifter har slopats, längre betaltid har införts och användarna får fler påminnelser när det är dags att betala.

Samtidigt har Klarna också gjort stora ansträngningar för att bli en tillväxtmotor för anslutna e-handlare – och därmed bli ett konkurrenskraftigt alternativ till de amerikanska annonsjättarna.

– Vårt mål är att fungera som en one-stop-shop för e-handlare och erbjuda både hållbara och de mest användarvänliga betaltjänsterna kombinerat med ett starkt tillväxterbjudande som möjliggör expansion, ökad konvertering och tillväxt, säger Jesper Eriksson, Sverigechef på Klarna.

Under 2021 ökade trafiken från Klarna till e-handlare med 160 procent - med hela 301 miljoner genererade klick från Klarnas kanaler vidare till nätbutikernas plattformar. Resultaten visar effekten av Klarnas roll som tillväxtpartner, där handlare kopplas ihop med ett nätverk av 150 miljoner konsumenter världen över.

För att nå dit har Klarna bland annat utvecklat appen till att bli en shoppingdestination i sig själv – fylld med spännande topplistor, tips och det absolut bästa från e-handlarna.

Vinnarna kommer utses av juryn bestående av Sverigechef Jesper Eriksson, CMO David Sandström, Fashion Director Emilia de Poret samt Head of Social Commerce Adam Levene, under en digital gala i november. Handlare kan ansöka om priser i fyra olika kategorier: Sustainability, Rising Star, Innovation och Small Business.

Vinnarna kommer utses av juryn bestående av Sverigechef Jesper Eriksson, CMO David Sandström, Fashion Director Emilia de Poret samt Head of Social Commerce Adam Levene, under en digital gala i november. Handlare kan ansöka om priser i fyra olika kategorier: Sustainability, Rising Star, Innovation och Small Business.

Och bakom kulisserna har Klarna förvärvat flera företag, exempelvis APPRL, Hero och Pricerunner. Målet är att erbjuda ett bättre alternativ för handlare som vill marknadsföra sig mot konsumenter, och samtidigt möta handlares nuvarande och framtida behov för att kunna driva trafik och öka konvertering.

Klarna lanserar nu det nordiska initiativet Klarna Growth Awards – ett initiativ där handlare i Sverige, Norge, Danmark och Finland kan ansöka om skräddarsydda tillväxtpaket till ett värde av totalt 18 miljoner kronor. Ansökningsprocessen öppnade den 18 maj och löper ut den 25 september.

– Med Klarna Growth Awards hoppas vi inspirera, engagera och informera - och ge handlare optimala verktyg för att växa. Det blir vår version av ett nordiskt mästerskap vad gäller kreativitet och innovation inom e-handel, säger Jesper Eriksson.

Vinnarna kommer utses av juryn bestående av Sverigechef Jesper Eriksson, CMO David Sandström, Fashion Director Emilia de Poret samt Head of Social Commerce Adam Levene, under en digital gala i november. Handlare kan ansöka om priser i fyra olika kategorier: Sustainability, Rising Star, Innovation och Small Business.