Nevs drömprojekt med ”Kinas Uber” avbryts

Nevs drömavtal med ”Kinas Uber”, Didi, skulle innebära utveckling av en specialbeställd taxibil med namnet D1 – och ett rejält tillskott i kassan. Men nu avbryter Nevs utvecklingen av bilen D1 och fortsätter med helt egen produktutveckling, där man hävdar att Didi fortsatt är en partner.

Publicerad
Aries Liu, vd för Automative Alliance inom Didi och Nevs VD Stefan Tilk då Nevs håller pressmöte i samband med att statsminister Stefan Löfven och Nationella innovationsrådet håller sitt första regionala möte med fokus på hela Västra Götalandsregionen.

Aries Liu, vd för Automative Alliance inom Didi och Nevs VD Stefan Tilk då Nevs håller pressmöte i samband med att statsminister Stefan Löfven och Nationella innovationsrådet håller sitt första regionala möte med fokus på hela Västra Götalandsregionen.

Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Annons

Det var en drömdag i Trollhättan den 25 oktober 2017. Elbilstillverkaren Nevs hade skrivit ett samarbetsavtal med Taxijätten Didi Chuxing, som brukar kallas Kinas motsvarighet till Uber med över 20 miljoner körningar per dag i Kina. Statsminister Stefan Löfven var på plats och beskrev affären som ”oerhört glädjande”.

Affären hade tre mål. Att utveckla en ny elbil av typen taxibil med projektnamnet D1, där Didi satt tydliga premisser. Didi skulle också gå in med 500 miljoner dollar, motsvarande drygt 4 miljarder kronor, i Nevs. Därutöver skulle Didi också köpa ett stort antal bilar och säkra avsättningen från Nevs fabrik i Kina som just nu är under uppförande.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons