Sofia Nyblom:Hur ska vi börja uppskatta den ”svenska” musiken?

Sofia Nyblom
Pehr Hilleström: ”Gustaviansk interiör med musicerande sällskap” från senare delen av 1700-talet.
Pehr Hilleström: ”Gustaviansk interiör med musicerande sällskap” från senare delen av 1700-talet. Foto: Bridgeman/IBL

Vad definierar ”svensk” musik? Och hur klingar i så fall ”det svenska”? I debatten om svenskhet har det handlat om hur folkmusiken kidnappats av nationalismen. Men kontroversen kring det ”svenska” kulturarvet har mer komplexa rötter. Sofia Nyblom lyssnar till aktuelle 1700-talstonsättaren Johan Helmich Roman för att förstå hur bråket började.

Sofia Nyblom
Publicerad
Annons

Är Jean Sibelius svensk? Joseph Martin Kraus? Vad är egentligen svensk musik? I samband med de senaste två valkampanjerna kom kulturpolitiken till en del att handla om definitionen av det svenska kulturarvet. SD:s chefsideolog Mattias Karlsson lyfte fram den svenska folkkulturen och musiken som exempel på det genuint ”svenska”, och fick ett folkmusikaliskt uppror som svar. Musikerna ville inte låta konstarten politiseras, och pekade på hur musiken ofta följer folkvandringarnas snirkliga vägar.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons