Postkodlotteriet backar efter kritiken
Postkodlotteriet ville dra 160 kronor extra från sina 1 miljon kunder för en extra bonusdragning - utan kundernas medgivande. Men efter massiv kritik backar Postkodlotteriet och ber om ursäkt för sitt agerande.
I lördags kunde SvD Näringsliv berätta om Postkodlotteriets strategi för att få in upp emot 160 miljoner kronor i extra intäkter. Alla lotteriets en miljon kunder kommer, såvida de inte protesterar, att delta i den nya ”Semesterjackpotten”. Ett brev skickades ut till varje kund där de informerades om att 160 kronor extra skulle dra från kundens konto, utan att något medgivande behövdes.
Beslutet ledde till att tusentals arga kunder hörde av sig till Postkodlotteriet. Dessutom fick både Lotteriinspektionen och Konsumentverket motta anmälningar mot lotteriet. På sociala medier var tonläget mot Postkodlotteriet hårt - men lotteriet försvarade först sitt agerande med att de ansåg att de inte hade agerat fel på något sätt.