”Sedlighetspolisen är inte att leka med”
Ikeas katalog i Saudiarabien är raderad från bilder på kvinnor. SvD:s mellanösternexpert Bitte Hammargren svarar på fyra frågor om Saudiarabiens syn på kvinnor i det offentliga och i reklamen.
Fråga: Varför går det inte att ha bilder på kvinnor i Ikeakatalogen i Saudiarabien?
Svar: Den ultraortodoxa tolkning av islam som gäller i Saudiarabien - wahhabismen - har långt före rikets grundande 1932 haft en bildstormande tradition. Men män kan avbildas och visas offentligt. Det skedde redan tidigt när de rättslärda under Ibn Saud gjorde en pragmatisk tolkning och kom fram till att kameran bara gjorde en ”spegling” av människan - inte en avbild, för en sådan kunde ju leda till avgudadyrkan enligt wahhabismen. Men kvinnor är det fortsatt i princip tabu att ta bilder av i offentlig miljö eller att visa upp på tv, reklampelare etc. Jag blev själv gripen av kvinnliga varuhusvakter 2003 när jag ville ta bilder av kunder i ett varuhus som endast var öppet för kvinnor. Men samtidigt finns det en tydlig trend bland unga moderna saudier som vill bryta mot dessa tabun. Det beror också i hög grad på om kvinnorna har stöd från sina familjer när de vill bryta mot dessa tabun. Jag har tagit bilder för SvD av yrkeskvinnor i både huvudstaden Riyadh, hamnstaden Jidda i väster och Al-Khobar i öst.