Reklammarknaden växer långsammare

Den rekordtillväxt som reklammarknaden har uppvisat de senaste 1,5 åren är på väg att bromsa in. Under årets andra kvartal ökade marknaden med 500 miljoner kronor, knappt 6 procent.

Publicerad
Annons

Sverige har under en lång period visat upp försäljningssiffror på annonsmarknaden som har legat på långt högre nivåer än flera jämförbara marknader i Europa. Och tillväxten håller i sig, men bromsar in något jämfört med i fjol då reklammarknaden under andra kvartalet växte med 9,5 procent, drygt 700 miljoner kronor. Nivån på intäktsökningen för årets andra kvartal lig- ger i linje med IRM:s, Institutet för Reklam- och Mediestatistik, prognoser.

–Att reklammarknadens tillväxt, trots dämpad konsumtion och ökad oro i omvärlden, låg kvar på så höga nivåer även andra kvartalet vittnar om en stark underliggande tillväxt på marknaden, säger IRM:s vd Magnus Anshelm i en kommentar. I början av sommaren kunde man dock skönja en viss dämpning av tillväxten, fortsätter han.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons