Recension

The Stepford wivesPinsam remake om perfekta fruar

Malena Janson
Publicerad
Annons

En remake av ”The Stepford wives” just nu - ingen dum idé! Denna feministiska science fiction-kultklassiker, regisserad av Bryan Forbes 1975 efter en roman av Ira Levin, är ju dessvärre mer aktuell än någonsin i dessa dagar, då plastikkirurgi som förvandlar kvinnor till perfekta cyborger hör till vardagen.
Till stora delar har också Frank Oz behållit intrigen i den stjärnspäckade nyinspelningen. Joanna Eberhart (Nicole Kidman) är den sagolikt framgångsrika chefen för en tv-station som får ett nervsammanbrott sedan hon plötsligt avskedats. För att få en välbehövlig nystart flyttar hon med make (Matthew Broderick) och barn från Manhattan till den lilla idyllen Stepford, Connecticut, där kriminalitet inte existerar men rosorna blommar för jämnan.
Det dröjer dock inte länge förrän Joanna blir misstänksam mot perfektionen: ständigt leende, städande och bakande kvinnor i
blommiga klänningar är inte normalt. Tillsammans med likaledes nyinflyttade Bobbie (Bette Midler) söker hon efter sanningen om Stepford och finner snart en manlig komplott i syfte att skapa den perfekta, lättmanövrerade, kvinnan.
Det verkar kanske spännande, roligt, intressant - men det är det inte. Samtliga aktörer spelar över till den grad att man kan misstänka att även de är robotar, mekaniska parodier på sig själva. (Dessutom är Kidman och Broderick en fullständigt hopplös matchning.) Berättelsen spretar än hit, än dit och pendlar mellan komedi och thriller så att det till slut varken blir roligt eller spännande. Därtill genomsyras filmen av stereotyper - Jude, Bög, Blondin - så arkaiska att senaste numret av Barbie-magasinet framstår som nyanserat.

Riktigt intressant blir dock en jämförelse mellan Forbes och Oz filmer - för skillnaderna är avgörande. I nyinspelningen drunknar den svidande samhällskritiken i komedi; den otäckt krypande Unheimliche-känslan har bytts mot humoristiska effekter och det
feministiska budskapet skämtas bullrande bort. Mest frapperande är dock de olika sluten. Det svartsynta slutet har helt sonika förbytts i en krampaktig happy ending där Mannen bokstavligen stiger fram som en gud ur maskinen och räddar de stackars kvinnorna - och vips så visar det sig därtill att det i själva verket var Kvinnan som var den riktigt onda, överondskan!
Jag säger bara en sak: snart kommer Bryan Forbes ”The Stepford wives” i en nyutgåva på dvd.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons