Så dags att vakna nu, regeringen?
”Sms:a låna, sms:a låna”. Du kanske kommer ihåg den klatschiga radioreklamen från företaget Mobillån Sverige som spelades flitigt i radion för ett par år sedan? Lånen blev snabbt otroligt populära och bara under 2006 lånade företaget ut närmare 120 miljoner kronor och behandlade över 110000 ansökningar. Även om Marknadsdomstolen förbjöd företaget att fortsätta sända radioreklamen sommaren 2007, på grund av att den lyfte fram hur enkelt och snabbt det är att låna pengar medan kostnaden för lånet inte kom fram, har jingeln etsat sig kvar i mitt huvud.
Som SvD Näringsliv skrev om igår sitter över 46000 svenskar idag i en skuldfälla efter att ha tagit sms-lån och antalet ökar stadigt, enligt Kronofogden som släpper färska siffror för första halvåret 2010 i slutet av augusti. Givetvis är det egentligen upp till var och en om man vill ta sådana här lån, så länge man kan betala tillbaka, men det är här kärnproblemet faktiskt finns – för en vanlig låntagare är det svårt att räkna ut vad ett lån egentligen kostar och om man har råd med det. Och med den skeva marknadsföringen som fokuserar på att det är snabbt, enkelt och ofta framställer lånen som billiga, blir det inte enklare.