”Journalistik kostar”

Neddragningar på 120 miljoner kronor under året och flera publicistiska satsningar som måste bort. Cilla Benkö har bara jobbat som vd på Sveriges Radio i tre månader, men redan måste hon fatta en rad tuffa beslut. Samtidigt ifrågasätter hon om svenska folket förstår vad som krävs för att hålla verksamheten i gång, och kräver en höjd radio- och tv-avgift.

Publicerad
Annons

Cilla Benkö borde vara nöjd med läget. För bara drygt en vecka sedan konstaterade en undersökning att två av tre svenskar lyssnar på Sveriges Radio varje vecka.

Ändå är hon orolig för framtiden. I går lämnade hon – eller rättare sagt Sveriges Radio – sitt remissvar på public service-utredningen. Och redan i fjärde meningen målas framtiden i dystra färger: ”förändringarna inom mediebranschen är dramatiska”. Många mediechefer delar säkerligen bilden. Minskade annonsintäkter och färre prenumeranter gräver just nu djupa hål i tidningshusens plånböcker.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons