Analys
Lyckas Meda omprissätta fler läkemedel än den som nyligen genomfördes för Kåvepenin väntas vinstlyft. Medas rundning av högkostnadsskyddet och prishöjning av standardpenicillinet väcker dock ont blod hos apotekskunderna.
Meda hotas av en smärre varumärkeskris på hemmaplan efter chockhöjningen av priset på Kåvepenin. Var och varannan svensk, en stor andel barn, får penicillinet utskrivet under infektionstider. Priskuppen som väckt ramaskri inom läkarkåren och bland kunderna kan dock bädda för vinstlyft i Meda.
En fågel gör ingen sommar. På marginalen kommer inte ett dyrare Kåvepenin att lyfta lönsamheten i Meda. Prisstrategin lär dock upprepas för andra läkemedel i produktportföljen. Meda är ett stort bolag med många läkemedel vilket mer regelbundna apotekskunder känner till. På var och varannan ask står det Meda vilket även gäller receptbelagda läkemedel. Det beror på att Meda i Sverige är aktivt inom ett antal stora behandlingsområden som astma, KOL, förebyggande vård, dermatologi, smärta, stelhet och infektioner.