Johansson ser Kina ta ny roll

Det finns inte längre några skäl att förlägga tillverkning i Kina enbart för att sänka kostnader, säger Ericssons och Astra Zenecas ordförande Leif Johansson. Han betonar också att det går bra att göra affärer i Kina utan mutor.

Publicerad
”Den utmaningen är ganska stor”, säger Ericssons och Astra Zenecas ordförande Leif Johansson om konkurrensen mellan Ericsson och kinesiska Huawei.

”Den utmaningen är ganska stor”, säger Ericssons och Astra Zenecas ordförande Leif Johansson om konkurrensen mellan Ericsson och kinesiska Huawei.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Annons

Att vara verksam i Kina måste ingå i ett företags globala strategi. Det kan också vara viktigt för att bearbeta den kinesiska marknaden. Men det är inte längre motiverat att lägga produktion i Kina bara för att pressa kostnader, utom i de västligaste delarna av landet.

De slutsatserna drar den förre Volvochefen Leif Johansson, som är styrelseordförande i Ericsson och Astra Zeneca.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons