Obama vann med hjälp av Big data
Medan Mitt Romney segervisst bedrev konventionell marknadsföring i presidentvalet 2012, hade Barack Obama en hel kader skickliga datamänniskor som kartlade och mobiliserade väljare. Arbetet leddes från ett fönsterlöst rum kallat The Cave.
Barack Obama hade bilden klar för sig: den heta romansen med väljarna 2008 hade övergått i vardagsrutin inför valet 2012. Men det drabbar alla presidenter förr eller senare och hans specifika utgångsläge var i realiteten långt värre. Statsfinanserna var i gungning och arbetslösheten fortsatt hög. Väljarna straffar som regel en sittande president i sådana lägen och hade delvis redan gjort det genom att försvaga demokraterna i mellanårsvalet 2010. Kanske fanns också ett permanent kommunikationsproblem. Obama var reserverad och omständlig i intervjuerna och språket från 2008 borta. Den första tv-debatten bekräftade detta. Presidenten uppträdde osmidigt och underskattade motståndarens lidelse. Så sent som på valdagen den 6 november var Mitt Romney säker på att vinna.