”Träning får mig att orka en dag till”

Pulshöjande träning hjälpte mot Cecilias utmattningssymtom, Erik stärkte självförtroendet med löpning, ”Flingan” klarade livet efter skilsmässan tack vare jympan. Mängder med läsare har hört av sig för att berätta om sina erfarenheter av hur motion påverkar den psykiska hälsan. Här är några berättelser.

Publicerad
Annons

Efter 20 år var skilsmässan ett faktum och jag kämpade varje dag att hålla huvudet över ytan. Att flytta till lägenheten var som att blir deporterad till ett fängelse, livet fortsatte i mitt forna hem men jag kunde inte vara kvar. Där var det varmt, ljust och trivsamt. Barnen stojade, teven stod på och kompisarna kom och gick.

Den stora sorgen det innebär att skiljas från den person som man har delat nästan hela sitt vuxna liv med och skammen över att vara oälskad och stå utanför all gemenskap med den andres vänner och släkt utlöste en djup depression. Trots samtalsterapi och antidepressiv medicin led jag något oerhört. En dag när jag hade lämnat barnen i det som hade varit mitt hem och satt i bilen på väg till Friskis & Svettis fick jag bara nog. Nu hade jag kommit till vägs ände och jag orkade inte lida mer.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons