Lars Olof Loeld, Vid stranden av solnedgången uppmärksammas tystnadenMinnet blir närvarande genom det inre sökandet

Vad menar vi med närvaro? Vad är ett minne? Lars Olof Loeld bearbetar minnet med två målningar och sju skulpturer på Norrköpings konstmuseum.

Publicerad
Lars Olof Loeld i sin utställning ”Vid stranden av solnedgången uppmärksammas tystnaden” på Norrköpings konstmuseum.

Lars Olof Loeld i sin utställning ”Vid stranden av solnedgången uppmärksammas tystnaden” på Norrköpings konstmuseum.

Foto: Norrköpings konstmuseum
Lars Olof Loeld, ”Utan titel”.

Lars Olof Loeld, ”Utan titel”.

Foto: Per Myrehed
Lars Olof Loeld, ”Souvenirskåp”.

Lars Olof Loeld, ”Souvenirskåp”.

Foto: Per Myrehed
Annons

Ett tidigt minne av en solnedgång utgör utgångspunkten för Lars Olof Loelds utställning på Norrköpings konstmuseum. Brytningstiden mellan dag och natt är både banal och laddad med energi: för visst är det vackrast när det skymmer? Loeld har dock inte stannat vid någon romantisk kliché, utan har bearbetat minnet i olika steg där två målningar och sju skulpturer slår an en grundton i abstraktionens tecken.

När jag kliver in i utställningen imponeras jag av hur skickligt Lars Olof Loeld använder rummet. De två sparsmakade fondmålningarna skapar en tydlig axial riktning som leder betraktaren till mitten av rummet. Därifrån kan denne betrakta den bortre målningen genom skulpturerna som står på golvet. Positionen bekräftas också av att skulpturerna då visar upp sig från sin frontala sida, då man tydligt kan följa hur en kilform återkommer i variationer.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons