Annons

A line up”A chorus line” blir till avskalad dans i närbild

Madeleine Lindh, Louise Perming, Ulrika Berg, Louise Dahl, Anja Arnquist, Linda Blomqvist, Philip Berlin och Dario Barreto Damas i ”A line up”.
Madeleine Lindh, Louise Perming, Ulrika Berg, Louise Dahl, Anja Arnquist, Linda Blomqvist, Philip Berlin och Dario Barreto Damas i ”A line up”. Foto: Alexander Kenney

Inget glitter men ändå lite musikal, lite humor och lite allvar. Cristina Caprioli och ensemblen bryter upp ”A chorus line” till en studie i samvaro genom mångfald, skriver Anna Ångström.

Publicerad

Sälj dig själv med en personlig berättelse, så kan du få bli medlem i ett vinnande lag – ja, visst ekar detta vår samtid. Lik en pågående audition eller dokusåpa där man ska visa sig ”anställningsbar” eller få sin kvart i rampljuset. I underhållningsindustrin är allt det här en gammal sanning, vilket 1970-talets stora Broadwayhit ”A chorus line” handlar om.

Kanske är det trots allt inte helt överraskande att koreografen Cristina Caprioli, känd för sina intellektuellt elaborerade, gärna politiskt skruvade rörelseverk, lockas av paradoxen i den här musikalen. Den innehåller ju kritik av en bransch samtidigt som den på känt manér underhåller genom att vädja till våra känslor, till identifikationen med den samling autentiska ”jag” som sållas fram för att utgöra en perfekt del av linjen, av kåren.

Annons
Annons
Annons