Annons

9-3X fyller ett viktigt tomrum

SAUTOSJÄRVI. Saabs nya 9-3X har rätt friluftsattityd och borde innebära en välkommen säljökning. Men Saab kan tappa kunder när dieselmotorn inte går att få med fyrhjulsdrift. Och vågar folk köpa?

Under strecket
Publicerad

Saab-folket går omkring ute på isen och servar journalisterna med lingondricka och köranvisningar. De är okuvligt positiva. Mitt bland dem står den lågmälde vd:n Jan-Åke Jonsson, bokstavligen mitt i nordanvindens elakaste drag, men ändå liksom orubblig.

Foto: JONAS FRÖBERG

Saab-folket går omkring ute på isen och servar journalisterna med lingondricka och köranvisningar. De är okuvligt positiva. Mitt bland dem står den lågmälde vd:n Jan-Åke Jonsson, bokstavligen mitt i nordanvindens elakaste drag, men ändå liksom orubblig.

Foto: JONAS FRÖBERG

Saab-folket går omkring ute på isen och servar journalisterna med lingondricka och köranvisningar. De är okuvligt positiva. Mitt bland dem står den lågmälde vd:n Jan-Åke Jonsson, bokstavligen mitt i nordanvindens elakaste drag, men ändå liksom orubblig.

Foto: JONAS FRÖBERG

Saab-folket går omkring ute på isen och servar journalisterna med lingondricka och köranvisningar. De är okuvligt positiva. Mitt bland dem står den lågmälde vd:n Jan-Åke Jonsson, bokstavligen mitt i nordanvindens elakaste drag, men ändå liksom orubblig.

Foto: JONAS FRÖBERG

Saab-folket går omkring ute på isen och servar journalisterna med lingondricka och köranvisningar. De är okuvligt positiva. Mitt bland dem står den lågmälde vd:n Jan-Åke Jonsson, bokstavligen mitt i nordanvindens elakaste drag, men ändå liksom orubblig.

Foto: JONAS FRÖBERG

Saab-folket går omkring ute på isen och servar journalisterna med lingondricka och köranvisningar. De är okuvligt positiva. Mitt bland dem står den lågmälde vd:n Jan-Åke Jonsson, bokstavligen mitt i nordanvindens elakaste drag, men ändå liksom orubblig.

Foto: JONAS FRÖBERG

Saab-folket går omkring ute på isen och servar journalisterna med lingondricka och köranvisningar. De är okuvligt positiva. Mitt bland dem står den lågmälde vd:n Jan-Åke Jonsson, bokstavligen mitt i nordanvindens elakaste drag, men ändå liksom orubblig.

Foto: JONAS FRÖBERG

Saab-folket går omkring ute på isen och servar journalisterna med lingondricka och köranvisningar. De är okuvligt positiva. Mitt bland dem står den lågmälde vd:n Jan-Åke Jonsson, bokstavligen mitt i nordanvindens elakaste drag, men ändå liksom orubblig.

Foto: JONAS FRÖBERG

Saab-folket går omkring ute på isen och servar journalisterna med lingondricka och köranvisningar. De är okuvligt positiva. Mitt bland dem står den lågmälde vd:n Jan-Åke Jonsson, bokstavligen mitt i nordanvindens elakaste drag, men ändå liksom orubblig.

Foto: JONAS FRÖBERG

Det ska sägas med en gång. Vi hann bara köra nya Saab 9-3X under en eftermiddag och skulle behöva köra mer för att ge ett fullödigt omdöme. Men ändå:

Bilen är högintressant. Den lanseras samtidigt som bilbolaget Saab hänger i en tunn tråd och snabbt måste få in en stark ägare. Minsta lilla antydan till försäljningsökning under hösten kan vara viktig. Men de stora nyheterna, nya 9-5 och minisuven 9-4X är planerade de närmaste ett och ett halvt åren.

Annons
Annons
Annons