Hugo Rehnberg

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN

Lyssna på Min helg-podden

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN
Perfect Guide

8 livsmedel som inte är så nyttiga som man tror

Vegetariska alternativ, nötter och smoothies. En del livsmedel kan verka hälsosammare än vad de egentligen är. I en artikel från Women’s Health listade dietister åtta populära livsmedel som inte är så nyttiga som man kan tro.

Vegetariska köttalternativ
I takt med att allt fler väljer vegetariskt så har utbudet av köttfria alternativ ökat. Men håll koll på innehållsförteckningen. Färdiga rätter kan innehålla bearbetat sojaprotein och olika färgämnen. Välj istället hela proteinkällor – som bönor, linser, ägg och nötter.

Annons

Grönsakschips
Även om chipsen är gjorda av grönsaker så tillagas de på samma ohälsosamma sätt. Fett, olja och kalorier finns i alla typer av chips som man köper i butik. Är du sugen på chips är det bättre att göra egna – av exempelvis grönkål, morötter eller zucchini.

Nötmixar
Det allra bästa är att äta nötterna så naturella som möjligt. Färdigblandade nötmixar som finns i butiken är fyllda med salt och socker. Som vi vet är salt dåligt för blodtrycket och socker förhöjer blodsockret.

Frukostbowls
Bowls finns i en rad olika former och varianter. Till frukost innebär det oftast en yoghurt eller smoothie som bas och sedan frukt, bär, nötter eller granola som topping. Det behöver inte vara en onyttig frukost men kombinationen blir lätt kaloritung.

Agavesirap
Agavesirap har varit ett populärt alternativ till både socker och honung. Men var försiktig. Trots att agave har lågt GI så har den ett högt innehåll av fruktos. I vissa mätningar har man sett att agave består av närmare 90 procent fruktos, vilket kan jämföras med sockrets 50 procent.

Proteinbars
Proteinbars kan vara ett effektivt mellanmål om man tränar. Men var försiktig med vilka du väljer, många innehåller nämligen stora mängder fett och socker. Det bästa är att göra proteinbars hemma.

Granola
Även här är det bästa att göra sin egen. Granola som man köper i butik kan vara en riktig sockerbomb eftersom den ofta innehåller både sirap och torkad frukt.

Färdigköpta smoothies
Att köpa färdiga smoothies i butiken kan verka smidigt, men de är sällan så nyttiga som de verkar. Smoothies i butik har ofta fruktjuice som bas och innehåller därför mycket socker.

Till Toppen