Hugo Rehnberg

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN

Lyssna på Min helg-podden

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN
Foto: IBL
Mat & dryck

8 hälsosamma frukosttips

Vi vet alla att en god frukost ger en bättre start på dagen, och kanske är det lite lättare att hålla nya frukostvanor om du fått in nya rutiner och favoriter under semestern.

Frukosten sägs vara dagens viktigaste måltid. Hoppar du över den löper du inte bara större risk att äta för mycket under resten av dagen, du tar också sämre beslut och tappar energi. Bra kolhydrater och fibrer med lite protein passar speciellt bra som morgonmål.

Annons

Här har vi listat 8 favoritmål att starta dagen med.

Ägg

Foto: Mood Board/REX / Rex Features [downloaded]

Den senaste forskningen har visat att kolesterol i maten har mindre effekt på blodkolesterolet än vad man tidigare trodde, vilket definitivt har ökat äggens popularitet på frukostbordet. Ägg är dessutom en hälsosam källa till protein och näringsämnen som D-vitamin.

Grapefrukt

Foto: Mood Board/REX / Rex Features [downloaded]

Citrusfrukten har fettförbrännande egenskaper samt fördelaktig effekt på blodsocker och insulinnivåer. Om du vill minska i vikt kan en halv grapefrukt före varje måltid hjälpa till. För en väl balanserad frukost para gärna ihop den med protein, som yoghurt eller ägg. Men kontakta din läkare först om du tar några mediciner, eftersom grapefrukt kan störa vissa receptbelagda läkemedel.

Gröt

Foto: Gallo Images / Sarie / Camera Press [downloaded]

Havre innehåller betaglukan, en typ av fibrer som visat bidra till att sänka ditt kolesterol när det äts regelbundet. Havre är också rikt på omega-3 fettsyror, folat och kalium. Undvik smaksatta havregryn och söta hellre din gröt med honung, frukt eller nötter.

Banan

Foto: Shutterstock/IBL / ShutterstockShutterstock [downloaded]

Bästa tipset om du är sen på morgonen – ät en banan på vägen. Den gula frukten är en av de bästa källorna till resistent stärkelse, en hälsosam kolhydrat som gör att du känner dig mättare längre. Hinner du äta hemma är tipset att skiva upp den och addera till gröten för en naturlig sötma.

Vattenmelon

Foto: Lisa Linder / SIME [downloaded]

Som namnet antyder är frukten ett utmärkt val för att få i sig extra vätska på morgonen. Vad som är mindre känt är att denna saftiga frukt är en av de bästa källorna till lykopen – ett näringsämne som finns i röda frukter och grönsaker som är viktigt för syn, hjärthälsa och förebyggande av cancer.

Grekisk yoghurt

Foto: Lawton, Becky / Photocuisine [downloaded]

Den grekiska, krämiga yoghurten är fylld med kalcium och har nästan dubbelt så mycket protein som vanlig yoghurt, vilket gör att du känner dig mätt längre. Variera yoghurten efter humör och toppa med säsongens frukter. 

Mandelsmör

Foto: Magdalena Paluchowska / Alamy / Alamy [downloaded]

Äter du inte ägg eller mejeri är mandelsmör ett utmärkt alternativ som proteinkälla. Mandelsmör innehåller omättat fett (en av de goda fetterna) och är näringsmässigt jämförbart med jordnötssmör. Perfekt på ett fullkornsbröd eller tillsammans med en banan eller ett äpple.

Kaffe

Foto: Portis Imaging / Alamy / Alamy [downloaded]

En espresso hjälper dig inte bara att vakna till på morgonen, kaffedryck har också kopplats till längre risk för sjukdomar som diabetes och prostatacancer. Forskare misstänker att kombinationen av koffein och antioxidanter är ansvariga för många av hälsofördelarna.

Till Toppen