75 procent undviker reklam

Tre fjärdedelar av svenskarna väjer undan för reklamen i radio, tv och på internet. För att folk inte ska zappa förbi inslag som Ica-Stig och Telia-familjen måste annonsörer, reklambyråer och medier bli bättre på att göra reklamen relevant och mindre påträngande.

Under strecket
Publicerad
Tre fjärdedelar av svenskarna väjer undan för reklamen i radio, tv och på internet.

Tre fjärdedelar av svenskarna väjer undan för reklamen i radio, tv och på internet.

Foto: MONTAGE
Annons

Tiden före jul är en av de mest reklamintensiva på året. Konkurrensen är tuffare än någonsin och för många företag, inte minst i detaljhandeln, gäller det att skrika för att höras. Men fungerar det verkligen fortfarande att fånga konsumenternas uppmärksamhet genom korvstoppning och ljudliga vrål?

Bortåt 1,7 miljoner telefonnummer är spärrade i Nix-registret och 25 procent av hushållen har en ”reklam nej tack”-skylt på dörren. Fler köper hårddiskspelare för att kunna spela över tv-reklamen, och slänger direktreklamen rätt i soptunnan.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons