Annons
X
Annons
X
Årets julklapp

7 tydliga tecken – därför är VR en miljardindustri

Årets julklapp och en industri i mångmiljardklassen. ”Virtual Reality” är här för att stanna om man ska tro branschbedömare. År 2025 spås den virtuella verkligheten vara värd 670 miljarder kronor. SvD reder här ut: Vilka användningsområden finns för VR?

Foto: Mark Malmström Bild 1 av 1

Bild 1 av 8

Foto: Mark Malmström

Marknaden för virtuell verklighet är fortfarande i sin linda, men när både Google och Facebook investerade i ”Virtual Reality” tror de flesta branschbedömare på en explosionsartad utveckling. Enligt en prognos från investmentbanken Goldman Sachs kommer VR-marknaden att vara värd 80 miljarder dollar, motsvarande drygt 670 miljarder kronor, år 2025.

– VR har ett enormt användningsområde för vitt skilda branscher. VR kommer användas inom utbildning, spel, film, kirurgi, med mera, tekniken kan tillämpas överallt, säger Elena Malakhatka forskare på KTH och initiativtagare till Sveriges första VR-filmfestival.

Här följer några av användningsområdena inom ”Virtual Reality”:

Annons
X
Annons
X
Foto: AP Bild 1 av 1

Bild 2 av 8

Spelbranschen

Foto: AP

Spelbranschen är den bransch som kan sägas ha satsat störst och kommit längst inom VR. Oculus Rift, HTC Vive och Sony Playstation VR dominerar här marknaden med sina konsoller utvecklade för VR-spel. Enligt bedömare kommer det att förändra sättet vi ser på spel helt och hållet. Den nya VR-tekniken gör det möjligt att göra spelupplevelsen mycket mer intensiv.

Annons
X
Annons
X
Foto: Henrik Montgomery/TT Bild 1 av 1

Bild 3 av 8

Sjukvården

Foto: Henrik Montgomery/TT

Dagens sjukvård har blivit alltmer högteknologisk och många utvecklare pratar om hur ”Virtual Reality” går att tillämpa inom många av vårdens områden, exempelvis kirurgin. Professor Li Felländer-Tsai på Karolinska Institutet byggde redan för några år sedan upp ett simulatorcentrum på KI. Vid centret tränas studenter och sjukvårdspersonal i kirurgiska och medicinska avancerade simulatorer i stället för på patienter.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se
    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: Jessica Gow/TT Bild 1 av 1

    Bild 4 av 8

    Filmbranschen

    Foto: Jessica Gow/TT

    360-graders-filmerna börjar bli riktigt stort inom filmbranschen. USA är hittills störst på VR-filmmarknaden och i Europa är det Frankrike som dominerar. Runt om i världen hålls filmfestivaler enbart i VR och den 29:e oktober i år gick Sveriges första VR-filmfestival av stapeln. En svensk film: ”A journey to the Arctic”, där festivalbesökarna fick följa med på en iskall båthavsresa på ett av Greenpeaces fartyg, vann hela festivalen.

    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: AP Bild 1 av 1

    Bild 5 av 8

    Lägenhetsvisningar

    Foto: AP

    VR spås bli stort inom mäklarbranschen och redan nu kan du gå på lägenhetsvisning i andra städer runt om i landet utan att ens behöva lämna vardagsrumssoffan.

    SEB:s nya app går att användas tillsammans med ett exemplar av Googles open source VR-brillor, Cardboard och SEB:s webbredaktörer Adam Österman och Joel Lundgren är de som ligger bakom idén till appen.

    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: Richard Drew/TT Bild 1 av 1

    Bild 6 av 8

    Reklam

    Foto: Richard Drew/TT

    PR-branschen ser stora möjligheter för marknadsföring i den virtuella verkligheten. Exempelvis har Emma af Robson, tidigare vd för Modern Women Media och Gants tidigare marknadschef Caroline Roth, dragit igång Warpin Media – en slags reklambyrå för VR. Tanken är att bolaget uteslutande ska jobba med reklam och marknadsföring i VR-miljö. Allt ifrån produktplacering eller traditionell reklamförsäljning i olika VR-spel eller VR-appar. De satsar även på nyutvecklade koncept och tjänster för marknadsföringssyfte.

    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: Jessica Gow/TT Bild 1 av 1

    Bild 7 av 8

    Äldrevård

    Foto: Jessica Gow/TT

    Den australiensiska utvecklaren Build VR har testat sin app, Solis VR, på mer än 60 äldrevårdsfaciliteter runt om i landet. De äldre fick exempelvis prova på att paddla kanot i den virtuella verkligheten. Att kunna ge äldre människor känslan av att befinna sig i nya miljöer utanför hemmet tros kunna ge en hälsoeffekt.

    Annons
    X
    Annons
    X

    Martin Karlsson på HUI research visar upp årets julklapp: VR-glasögonen.

    Foto: TT Bild 1 av 1

    Bild 8 av 8

    Bostadsbyggande

    Martin Karlsson på HUI research visar upp årets julklapp: VR-glasögonen.
    Martin Karlsson på HUI research visar upp årets julklapp: VR-glasögonen. Foto: TT

    Redan nu använder sig arkitekter, stadsplanerare och vitt skilda aktörer VR (Virtual Reality) och AR (Augmented Reality) för att visualisera kommande byggprojekt.

    – VR har ett enormt användningsområde för vitt skilda branscher. VR kommer användas inom utbildning, spel, film, kirurgi, med mera, tekniken kan tillämpas överallt, säger Elena Malakhatka, KTH-doktorand i big data och initiativtagare bakom Sveriges första VR-filmfestival.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X