X
Annons
X

7 skrivtips till blivande författare

SvD upprepar fjolårets succé Lilla litteraturpriset, en novelltävling för unga upp till 15 år. Gräv där du står och låt din huvudkaraktär bry sig är ett par av juryns råd till alla blivande författare.

Författaren Sara Bergmark Elfgren är en av jurymedlemmarna i årets tappning av SvD:s Lilla litteraturpriset.
Författaren Sara Bergmark Elfgren är en av jurymedlemmarna i årets tappning av SvD:s Lilla litteraturpriset. Foto: Fredrik Sandberg/TT

SvD instiftade novelltävlingen Lilla litteraturpriset i fjol och över 1 000 skribenter deltog. Därför vill SvD även i år uppmuntra unga att berätta en historia, självupplevd eller påhittad.

Vinnaren belönas med ett diplom och en prischeck på 10 000 kronor. Dessutom delas ett hederspris ut på 5 000 kronor till bästa yngre författare. Novellen ska vara inskickad till SvD senast 15 september.

I juryn återser vi Stockholm noir-författaren Jens Lapidus och Sara Bergmark Elfgren bakom Engelsforstrilogin, liksom nytillskottet Martin Widmark, författaren till de populära Lassemaja-böckerna. I sju snabba råd tipsar de om allt ifrån skrivstart till hur du väcker liv i din huvudkaraktär.

Annons
X
Författaren Martin Widmark sitter i juryn till Lilla litteraturpriset 2017. Foto: Malin Hoelstad

Martin Widmark:

1. Tro på din idé

– Var kommer en bra idé ifrån? Det gäller att tro på den och ta den på allvar. Då kan man också bli närvarande när man skriver, säger Martin Widmark.

2. Planera din berättelse i förväg

– Om man hittar på och skriver samtidigt krockar två färdigheter. Därför är det bra att hitta på först och skriva sen.

Var försiktig med ordet plötsligt, tipsar författaren Jens Lapidus. Foto: Martin Stenmark

Jens Lapidus:

3. Gräv där du står

– Ett råd som jag tror är bra i synnerhet i början handlar om att gräva där man står. Att gestalta något är svårt, men det blir lättare om man själv har varit med om det, tipsar Jens Lapidus och tillägger att det är bra att ta avstamp i egna erfarenheter, exempelvis något man upplevt i skolan eller med kompisar.

4. Var försiktig med ordet plötsligt

– Det är nämligen väldigt överanvänt, för att skapa spänning i en berättelse. Men det är lika spännande att skriva "hon vaknade kallsvettig" som att skriva "plötsligt vaknade hon kallsvettig".

Jens Lapidus gör alltid själv en sökning på hur många gånger ordet plötsligt finns med i ett bokmanus.

– Om det finns med mer än en gång, då är det dags att börja stryka.

Sara Bergmark Elfgren, författaren till hyllade ”Cirkeln”, ”Eld” och ”Nyckeln”, om karaktärsbygge. Foto: Lars Pehrson

Sara Bergmark Elfgren:

5. Låt din huvudperson bry sig ...

– Det skapar sympati. Tänk på hur mycket man gillar Katniss i "Hungerspelen" för att hon bryr sig så mycket om sin lillasyster, säger Sara Bergmark Elfgren.

6. ... ha dåliga sidor ...

– Låt huvudpersonen ha dåliga sidor och sidor som kan ställa till problem. Ibland kan det vara bra att vara impulsiv och ibland kan det leda till katastrof.

7. ... och ta konsekvenserna av sitt handlande.

– Om hen gör något riktigt dumt, låt omgivningen reagera och inte bara förlåta allt direkt. Det tvingar din huvudperson att utvecklas som människa.

Vinnarna presenteras på Bokens dag den 13 november.

Annons
X
Annons
X

Författaren Sara Bergmark Elfgren är en av jurymedlemmarna i årets tappning av SvD:s Lilla litteraturpriset.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 4

Författaren Martin Widmark sitter i juryn till Lilla litteraturpriset 2017.

Foto: Malin Hoelstad Bild 2 av 4

Var försiktig med ordet plötsligt, tipsar författaren Jens Lapidus.

Foto: Martin Stenmark Bild 3 av 4

Sara Bergmark Elfgren, författaren till hyllade ”Cirkeln”, ”Eld” och ”Nyckeln”, om karaktärsbygge.

Foto: Lars Pehrson Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X