Annons

7 sätt motverka löparmage: ”Tycks ha stor betydelse”

Illustration: Thomas Molén
Illustration: Thomas Molén

Uppemot 90 procent av alla löpare drabbas någon gång av magbesvär i samband med träningen. Men det finns enkla knep för att motverka besvären. Här är sju konkreta råd.

Under strecket
Publicerad

Om du ofta får du problem efter att ha ätit ett visst mellanmål före löprundan, testa att utesluta det.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 1 av 1

Löpning associeras med en rad positiva hälsoeffekter, såväl fysiskt som psykiskt. Men det är inte ovanligt att löpare upplever magbesvär som ansträngningsutlösta diarréer, kramper och smärtor, uppblåsthetskänsla, illamående och kräkningar. Studier pekar mot att uppemot 90 procent av alla löpare någon gång drabbats av den här problematiken, som är väsentligt vanligare i samband med löpning än exempelvis simning eller cykling.

Omfattningen och varaktigheten varierar. Ibland är besvären begränsade till själva löprundan men i vissa fall håller de i sig även efter att ansträngningen är avklarad. I de flesta fall är symptomen milda och övergående men de kan ändå upplevas som komplicerande och obehagliga, ibland i sådan utsträckning att de utgör ett hinder för att löpträna eller ställa upp i lopp.

Annons
Annons
Annons