SvD Perfect Guide
Annons

7 livsmedel som är mer effektiva än kaffe

Häller du i dig kaffe för att orka med dagen? Lyckligtvis finns andra livsmedel att ta till.

– Mat är bränsle. När vi äter rätt mat och kombinerar rätt livsmedel kan vi bokstavligt talat tanka vår kropp med energi, förklarar dietisten Jenny Werner för hälsosajten Prevention.

Här sju livsmedel som håller energinivåerna i schack.

Text: SvD Perfect Guide - 14 november 2018

1. Avokado
Avokado innehåller bland annat pantotensyra – en typ av B-vitamin som hjälper kroppen att förvandla mat till bränsle. Dessutom är avokadon rik på fett och fibrer.

2. Sötpotatis
Kolhydrater är den energikällan som bryts ner i kroppen snabbats. Skippa vitt mjöl och socker och satsa istället på fullkorn och fiberrika kolhydrater som sötpotatis. Det fiberrika innehållet frigör energin långsammare och smartare. Dessutom innehåller sötpotatisen mangan som hjälper kroppen att bryta ner andra energiboostande näringsämnen, enligt Expressen Hälsoliv.

3. Gröna bladgrönsaker
Istället för att räcka dig efter kaffekoppen nästa gång energi sviktar, satsa på gröna bladgrönsaker. De är rika på järn, kalcium, fibrer, magnesium och vitaminerna A, C, E och K.

– Vi sträcker oss ofta efter snabba fixar som koffein eller socker när vi är trötta, men de ger oss inte stadig och långvarig energi, säger dietisten Stacie Hassing.

4. Banan
Bananer är det perfekta eftermiddagssnacket. De är fyllda med bra kolhydrater, kalium och andra viktiga näringsämne. Frukten är särskilt bra innan träningspass eftersom den ger snabb energi.

5. Mörk choklad
Det är ofta under eftermiddagen som sötsuget kickar in. Satsa då på en mörk choklad, med minst 75 procent kakao. Choklad har en rad positiva hälsoeffekter – våra kognitiva förmågor ökar, uppmärksamheten skärps och bearbetningshastigheten blir snabbare.

6. Rödbetor
Rödbetor innehåller nitrater och antioxidanter som tros öka blodflödet och syresättningen i kroppen. I studier har man sett att rödbetor kan vara prestationshöjande vid träning och sänka blodtrycket.

7. Vatten
Ibland kan tröttheten bero på något så enkelt som uttorkning, så se till att dricka rickligt med vatten under dagen.

Annons