Annons

7 anledningar att äta sill

Den gifter sig perfekt med brännvin och minskar risken för hjärtsjukdom. Det finns massor av anledningar att äta sill - här är sju av dem.

Publicerad
Det finns många anledningar att ta en sillbit eller två i påsk.
Det finns många anledningar att ta en sillbit eller två i påsk. Foto: COLOURBOX
  • Inlagd och färsk sill, innehåller hela det rekommenderade dagliga intaget av omega 3-fett per portion, 100-150 g. Det är särskilt viktigt att barn får i sig fettsyran som bland annat behövs för att till exempel hjärnan ska utvecklas normalt.
  • Studier visar att ”det goda kolesterolet”, HDL, ökar i blodet hos människor som äter mycket sill, en markör som bland annat kopplas till minskad risk för hjärtsjukdom.
  • Sill innehåller mycket vitamin D, selen och vitamin B12, ämnen som de flesta behöver få i sig mer av.
  • Sill är ett bra miljöval, forskare menar att det skulle vara mer resurseffektivt att äta mer sill, i stället för att som nu, mala ner fångsten till fiskmjöl som bland annat går till uppfödning av lax.
  • Sillen är en social varelse som ständigt förenar sig med nya smakkamrater. Senap, vitlök, ansjovis, tomat, dill och brännvin är några exempel på lyckade sammanträffanden.
  • Det är lätt att göra egna inläggningar och sätta sitt personliga smakavtryck på sillen.
  • Sillen är god året om och gör sig lika bra på påsk- som på midsommar- och julbordet.

Mer påskläsning

Därför blir du smart av att äta ägg svd.se Så kokar du det perfekta ägget svd.se Påskfavoriter ur SvD:s receptskatt svd.se
Annons
Annons
Annons

Det finns många anledningar att ta en sillbit eller två i påsk.

Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons