60 år som satt spår

I dag fyller Stockholms tunnelbana 60 år. Den första oktober 1950 invigdes ”Södra tunnel­banan” mellan Slussen och Hökarängen. Begreppet tunnelbana föddes dock redan på 1930-talet men då gällde spårvagnar.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Invigning av T-Centralen i Stockholm av kung Gustaf VI Adolf medan drottning Louise och borgarrådet Helge Berglund ser på, 24 november 1957.

Invigning av T-Centralen i Stockholm av kung Gustaf VI Adolf medan drottning Louise och borgarrådet Helge Berglund ser på, 24 november 1957.

Foto: SPÅRVÄGSMUSEET
1933, före öppnandet av ”tunnelbanan” Slussen-Ringvägen.

1933, före öppnandet av ”tunnelbanan” Slussen-Ringvägen.

Foto: SPÅRVÄGSMUSEET
Götgatan 26 augusti 1932, under bygget av tunnelbanan.

Götgatan 26 augusti 1932, under bygget av tunnelbanan.

Foto: SPÅRVÄGSMUSEET
Tunnelbanevagn från premiäråret 1950.

Tunnelbanevagn från premiäråret 1950.

Foto: SPÅRVÄGSMUSEET
1933 - Slussen under byggnad.

1933 - Slussen under byggnad.

Foto: PRESSENS BILD
Annons

1933 1 oktober. Tunneln mellan stationerna Slussen, Södra Bantorget och Ringvägen invigdes av kung Gustav V. Den kallas ”tunnelbanan” men ännu är det spårvagnar som trafikerar linjen. Beslutet att bygga tunneln fattades i fullmäktige den 30 mars 1931, som en följd av att trafiken på Södermalm ökat kraftigt. Bygget gick snabbt men innebar stora ingrepp i gatulivet då Götgatan grävdes upp för att lägga ner de nya spåren. 17 år senare var det dags för ett helt nytt trafikslag i Stockholm.

1950
1 oktober. Det var söndag och många stockholmare hade samlats på Slussen för att vara med vid invigningen av den nya, moderna tunnelbanan. Invigningstalade gjorde borgarrådet Hjalmar Mehr, ordförande för Stockholms spårvägar.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons