Hälsa

Hitta ditt digitala välbefinnande

I genomsnitt använder vi våra mobiler mellan tre och fyra timmar per dag, en siffra som hela tiden stiger – i allra högsta grad bland barn och unga. Under de senaste åren, i takt med människors allt mer teknikorienterade vardag, har ifrågasättande röster höjts kring hur våra mobiltelefoner stjäl värdefull tid från annat i livet. Samvaro med vänner och motion får ofta ge vika för skrollande på Instagram och Facebook. Detta samtidigt som flera studier visat att ju mer tid vi tillbringar framför mobilskärmen desto större risk löper vi att utveckla nedstämdhet och depression.

Annons

Den svenska psykiatrikern Anders Hansen har i flera artiklar, böcker och intervjuer påtalat hur hjärnans belöningssystem aktiveras varje gång vi plockar upp våra mobiler. Ofta är apparna i mobilen snillrikt utformade för att vi ska tillbringa så lång tid som möjligt med dem och hela tiden återvända.

Termen ”digitalt välbefinnande” har varit trendigt inom tech-världen ett bra tag nu och internetföretaget Google har under det senaste året satsat hårt på att förstå användarnas behov av att bryta sig loss från sina mobiler. Kanadensiska Rose La Prairie, som leder Googles projekt kring digitalt välbefinnande berättar:

– Många blir stressade över alla notifikationer, ljud och ljus som kommer från mobilen. I de studier vi gjort har det också framkommit att många är missnöjda över hur mycket tid de tillbringar med sin mobil och att den stör dem under dagen.

Är det inte lite motsägelsefullt att ni som teknikföretag utvecklar verktyg för att vi ska använda våra mobiler mindre?
– Vi vill att tekniken ska förbättra människors liv, inte distrahera dem. Vi har gjort studier som visat att folk vill ha hjälp att utveckla sundare teknikvanor och det behovet vill vi möta.

Rose La Prairies 6 bästa tips till att öka sitt digitala välbefinnande:

Kartlägg din användning
Förstå dina teknikvanor och reflektera över dem. Hur tillbringar du tid med mobilen? Och vad gör du för något?

Gör en sak i taget
Skrota tanken om multitasking. Håll inte på med mobilen samtidigt som du gör andra saker, som kolla på film till exempel. Sätt mobilen på ljudlös och försök glömma bort den.

Skippa mobilen på matbordet
Var närvarande i nuet. Låt inte mobilen komma emellan dig och dina relationer. Samma regler gäller på allt från jobbmöten till familjemiddagar, lägg ifrån dig mobilen och stäng av ljud och vibration.

Städa mobilen
Rensa mobilen då och då. Ha få appar på första skärmen, och ha de viktigaste apparna närmast till hands.

Begränsa apptiden
Begränsa tiden du kan använda vissa appar. Ofta har man bara 2-4 appar man återvänder hela tiden för att få en dopaminkick. Det är lätt att tappa kontrollen över tiden, då är det perfekt att ställa in så du bara får använda dem en viss tid per dag. Eller mellan vissa klockslag.

Ställ in skärmen på gråskala
När kvällen kommer – ställ in skärmen på gråskala och stäng av både ljud, ljus och skärm.  

Foto: Shutterstock

Rose La Prairie leder Googles projekt kring digitalt välbefinnande.
Rose La Prairie leder Googles projekt kring digitalt välbefinnande. Foto: Google

Till Toppen