Hugo Rehnberg

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN

Lyssna på Min helg-podden

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN
Perfect Guide

6 stressignaler som kommer när du är ledig

Varningssignaler på att du är för stressad kommer inte bara i vardagen. Hur kroppen reagerar när du är ledig kan vara lika talande för ditt mentala mående. Kerstin Jeding, legitimerad psykolog och vice vd på Stressmottagningen i Stockholm berättar för Expressen om sex varningssignalerna man bör se upp för:

Annons

1. Hjärnan har svårt att varva ned
Stress under lång tid påverkar kontakten mellan hjärnans olika regioner. Den kan då få svårare att varva ner och bara att fatta beslut kan bli en utmaning.

2. Minnet: man glömmer enkla saker
Bristande minne är en tydlig signal. Minnesdelen av hjärnan fungerar bäst om vi får tillfälle till återhämtning. Dessutom stör stresshormoner minnesinlagringen. Vardagsglömska är ett tydligt exempel på detta.

3. Trötthet – trots att man sover
Du är trött även om du sovit dina åtta timmar. Den med normala stressnivåer kan oftast sova sig pigg.

4. Beslutsfattande – ingenting funkar
Utmattningssyndrom dyker oftast upp på dramatiskt sätt. Från en sekund till en annan fungerar man inte. Exempelvis om du står på Ica och försöker välja mellan två olika sorters tomater.

5. Du är igång konstant
Plockar du upp telefonen så fort du får en paus? Har du svårt att läsa en bok? Detta kan vara tecken på stress. Är du uppvarvad är det obehagligt att vila.

6. Kroppen värker
Spänningshuvudvärk, magont, sammanbitna käkar. Ofta tar den mentala ohälsan ut sig i fysiska uttryck.

Till Toppen