Foto: Pexels
Hälsa

5 vanliga hälsomisstag

En aktiv livsstil och en hälsosam kost räcker inte alltid om du gör fel i grunden. Här är fem vanliga misstag många gör hur många prickar du in?

1. Du dricker inte tillräckligt mycket vatten
Att inte dricka vatten på morgonen gör att kroppen halkar efter och den resten av dagen försöker uppnå en bra vätskebalans. Dessutom kan vätskebrist göra att du känner dig trött, hängig och irriterad. Starta morgonen med ett glas vatten och drick kontinuerligt under dagen.

Annons

2. Du rör ofta ditt ansikte
Forskare vid amerikanska National Institutes of Health har räknat ut att vi rör våra ansikten i snitt fyra gånger i timmen. Alltså transporterar du alla bakterier som fångas upp från skrivbordet, telefonen eller datorn från fingrarna till ansiktet, vilket bland annat orsakar dålig hy. Dessutom smittas du av sjukdomar lättare.

3. Du sitter still
Att du motionerar regelbundet spelar ingen roll om du sitter stilla hela dagen. Enligt forskare vid University of Missouri slutar enzymerna som bränner fett att fungera om kroppen inte får röra på sig. Du behöver inte byta jobb för att lösa problemet, dock — att jobba stående, ta korta rörelsepauser eller en promenad efter lunchen räcker gott och väl.

4. Du är distraherad medan du äter
Om du småäter samtidigt som du sysslar med något annat är det lättare att lägga på sig oönskade kilon eftersom du inte märker hur mycket du äter. Skippa smågodiset vid skrivbordet och middagen framför TV:n.

5. Du håller dig
Ibland måste man bara knipa igen — men dra inte ut på det. Att vara kissnödig länge gör att urinblåsan, som består av muskelvävnad, tänjs ut. När musklerna förslappas får man svårt att tömma blåsan helt och hållet. I det urin som ligger kvar finns bakterier som kan börja spridas och orsaka urinvägsinfektion.


Foto: Pexels

Till Toppen