5 tunga anledningar att börja träna

Varför ska man träna, egentligen? Det finns förstås inte ett enkelt svar på den frågan, men här summerar Jacob Gudiol några av de mest kända positiva effekterna av fysisk träning.

Under strecket
Publicerad
En uppskattning över hur stor procentuell andel av dödsfall som de största kända riskfaktorerna för ohälsa orsakar.

En uppskattning över hur stor procentuell andel av dödsfall som de största kända riskfaktorerna för ohälsa orsakar.

Skillnaden i fysisk kapacitet hos någon som lever ett aktivt liv kontra någon som rör på sig väldigt lite, framtaget av WHO.

Skillnaden i fysisk kapacitet hos någon som lever ett aktivt liv kontra någon som rör på sig väldigt lite, framtaget av WHO.

Annons

Du lever längre

Att leva länge är något som många eftersträvar och om du är en av dem så ska du se till att hålla dig i god form. Låg arbetskapacitet mätt i form av maximal syreupptagningsförmåga (förkortat VO2max) är en av de största riskfaktorerna som finns. Har du dålig syreupptagningsförmåga är risken stor att du kommer dö före dina vänner. I grafen ovan kan du se en uppskattning över hur stor procentuell andel av dödsfall som de största kända riskfaktorerna för ohälsa orsakar (1). Det man försökt göra i den här studien är alltså att isolera de olika riskfaktorerna. Om du endast har låg syreupptagningsförmåga är du alltså i större risk att dö i förtid jämfört med om du endast är fet. Det här är givetvis bara en uppskattning och allt beror på hur man räknar men oavsett så är en låg arbetskapacitet en av de värsta riskfaktorerna.

Annons
Annons
Annons